Селфхарм — це нанесення собі самоушкодження, найчастіше з метою полегшити психоемоційний стан або переживання в якому перебуває людина. Без суїцидальних намірів.
Коли їм нестерпно боляче,
нестерпно страшно,
нестерпно самотньо,
вони намагаються заглушити свої емоції фізичним болем. Найчастіше селфхармом займаються підлітки (14-19 років).
Психологічними причинами самоушкодження є:
труднощі вдома, конфлікти або
проблеми з друзями
тиск в школі,
булінг,
дискримінація,
знущання
депресія,
тривожність,
занепокоєння,
низька самооцінка,
невміння долати стрес,
зміна школи
та класу
вживання алкоголю
та
наркотиків,
посттравматичний стресовий розлад (ПТСР),
дитячі травми,
порушення харчової поведінки і т.д.
невміння виражати свої почуття та емоції‘
Як організувати допомогу дитині?
Особливості організації:
програми розвитку потребує комплексного підходу, орієнтованого на психічне
здоров'я, емоційну стабільність і підтримку з боку близьких людей, педагогів,
вузьких спеціалістів.
Виявлення причини
- Психологічна
діагностика: визначення причин селфхарму (тривога, депресія,
соціальні проблеми, травми тощо).
- Робота
з батьками/опікунами: пояснити, як підтримувати підлітка без осуду, і
створити атмосферу довіри, як реагувати на емоції дітей.
Розвиток емоційної стійкості
- Щоденник
емоцій:
навчити підлітка записувати свої почуття, щоб краще розуміти і
контролювати їх.
- Техніки
управління стресом: освоїти дихальні вправи, медитацію, техніки
прогресивної релаксації.
- Креативна
самовираження: залучити до малювання, писання, музики або
інших форм мистецтва, які допоможуть підлітку переправити свої емоції.
Розвиток навичок самопізнання
Формування навичок позитивного
мислення:
практикувати щоденне написання списку речей, за які підліток вдячний, щоб
зосередитися на позитивних моментах життя. «Відмінити» обезцінювання себе і
власного оточення.
Фізична активність
- Заняття
спортом:
залучити до спорту, який цікавий (йога, танці, плавання, командні ігри).
Це сприяє виробленню ендорфінів, що покращують настрій.
- Прогулянки
на свіжому повітрі: регулярні прогулянки допомагають зменшити
тривогу і депресію.
Формування соціальної підтримки
- Групи
підтримки: залучати до групових занять, участь проведення
кіл цінностей, дружби
- Дружнє
коло:
допомогти підлітку знайти нових друзів через гуртки, секції або
волонтерство.
Заміна шкідливих звичок корисними
- Альтернативи
селфхарму: підлітка можна навчити, як переключати увагу,
наприклад:
- малювати на шкірі фломастером замість порізів;
- стискати антистресові іграшки або лід.
- Візуалізація
майбутнього: мотивувати підлітка уявляти свої життєві цілі
та кроки до їх досягнення.
Навчання здорових способів спілкування
- Навички
вирішення конфліктів: як конструктивно висловлювати свої почуття.
- Розвиток
емпатії:
участь у групових дискусіях і тренінгах.
Контроль
прогресу
- Регулярні
зустрічі з
психологом для оцінки емоційного стану.
- Зворотній
зв’язок від
підлітка: обговорення того, що працює, а що потрібно змінити.
Якщо необхідне залучення вузьких фахівців можна порадити знайти психотерапевтів з когнітивно-поведінкова терапія (CBT) або
діалектично-поведінкова терапія (DBT),
артерапевти можуть значно знизити внутрішню напругу дитини
Коментарі
Дописати коментар