Селфхарм — це нанесення собі самоушкодження, найчастіше з метою полегшити психоемоційний стан або переживання в якому перебуває людина.  Без суїцидальних намірів.

Коли їм нестерпно боляче, 

нестерпно страшно, 

нестерпно самотньо, 

вони намагаються заглушити свої емоції фізичним болем. Найчастіше селфхармом займаються підлітки (14-19 років).


Психологічними причинами самоушкодження є:

труднощі вдома, конфлікти або 

проблеми з друзями

тиск в школі, 

булінг,

 дискримінація, 

знущання

депресія, 

тривожність,

занепокоєння,

низька самооцінка,

невміння долати стрес,

зміна школи

та класу

вживання алкоголю

 та 

наркотиків,

посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), 

дитячі травми, 

порушення харчової поведінки і т.д.

невміння виражати свої почуття та емоції‘


Як організувати допомогу дитині?

Особливості організації: програми розвитку потребує комплексного підходу, орієнтованого на психічне здоров'я, емоційну стабільність і підтримку з боку близьких людей, педагогів, вузьких спеціалістів.

Виявлення причини

  • Психологічна діагностика: визначення причин селфхарму (тривога, депресія, соціальні проблеми, травми тощо).
  • Робота з батьками/опікунами: пояснити, як підтримувати підлітка без осуду, і створити атмосферу довіри, як реагувати на емоції дітей.

Розвиток емоційної стійкості

  • Щоденник емоцій: навчити підлітка записувати свої почуття, щоб краще розуміти і контролювати їх.
  • Техніки управління стресом: освоїти дихальні вправи, медитацію, техніки прогресивної релаксації.
  • Креативна самовираження: залучити до малювання, писання, музики або інших форм мистецтва, які допоможуть підлітку переправити свої емоції.

Розвиток навичок самопізнання

Формування навичок позитивного мислення: практикувати щоденне написання списку речей, за які підліток вдячний, щоб зосередитися на позитивних моментах життя. «Відмінити» обезцінювання себе і власного оточення.

Фізична активність

  • Заняття спортом: залучити до спорту, який цікавий (йога, танці, плавання, командні ігри). Це сприяє виробленню ендорфінів, що покращують настрій.
  • Прогулянки на свіжому повітрі: регулярні прогулянки допомагають зменшити тривогу і депресію.

Формування соціальної підтримки

  • Групи підтримки: залучати до групових занять, участь проведення кіл цінностей, дружби
  • Дружнє коло: допомогти підлітку знайти нових друзів через гуртки, секції або волонтерство.

Заміна шкідливих звичок корисними

  • Альтернативи селфхарму: підлітка можна навчити, як переключати увагу, наприклад:
    • малювати на шкірі фломастером замість порізів;
    • стискати антистресові іграшки або лід.
  • Візуалізація майбутнього: мотивувати підлітка уявляти свої життєві цілі та кроки до їх досягнення.

Навчання здорових способів спілкування

  • Навички вирішення конфліктів: як конструктивно висловлювати свої почуття.
  • Розвиток емпатії: участь у групових дискусіях і тренінгах.

 Контроль прогресу

  • Регулярні зустрічі з психологом для оцінки емоційного стану.
  • Зворотній зв’язок від підлітка: обговорення того, що працює, а що потрібно змінити.


Якщо необхідне залучення вузьких фахівців можна порадити знайти психотерапевтів з когнітивно-поведінкова терапія (CBT) або 

діалектично-поведінкова терапія (DBT), 

артерапевти можуть значно знизити  внутрішню напругу дитини








Коментарі